Cora Schmeiser is een veelzijdig zangeres. Haar stem beweegt zich lenig tussen muziek uit de middeleeuwen, de barok en de hedendaagse muziek. In haar optredens weet ze een intieme, ingetogen sfeer neer te zetten, waarin je als luisteraar continu geboeid blijft door haar verfijnde stemgeluid, de virtuositeit waarmee ze expressieve contrasten maakt en haar subtiele mimiek; theatraal, maar ongekunsteld.
Cora kreeg haar eerste muzikale en creatieve impulsen in het ouderlijk huis en leerde door een jarenlange zangervaring bij het Landesjugendchor Rheinland-Pfalz het plezier in het gezamenlijk musiceren kennen. Dat plezier leidde haar naar muziekstudies in Frankfurt aan de Main en Den Haag aan Zee. Daar ontdekte ze haar liefde voor met name de oude - en de zeer oude - muziek én de hedendaagse muziek met zijn theatraliteit. Cora studeerde Klassieke Zang aan het Haagse Koninklijk Conservatorium bij Lenie van der Heuvel, Wout Oosterkamp en Gerda van Zelm. Ze volgde masterclasses voor 'Moderne Muziek en Improvisatie' bij Ton Hartsuiker, Inge Fröhlich, Greetje Bijma, Isabelle Ganz, Barbara Hannigan, Claron McFadden, de Neue Vokalsolisten Stuttgart en het Nederlands Vocaal Laboratorium/VocaalLAB. Aan de 'Akademie für berufliche und musisch-kulturelle Weiterbildung' in Fulda specialiseerde ze zich in de 'Muziek van de middeleeuwen / Oude muziek van de hogere standen'
Ze treedt solistisch op, maar werkt(e) ook samen met theatermakers zoals Hotel Modern, Van Reek & Ten Bosch, Theater Adhoc, Alida Neslo, David Prins en Elisabeth Bas; met beeldend kunstenaars zoals Maarten van Gent, Simone Ten Bosch, Arnold Schalks, Susanne Kriemann, Constantin Jaxy, Tanja Smit, kunstenaarsgroep Observatorium en Toine Horvers; met dichters zoals Peter Swanborn, Froukje van der Ploeg, Alexis de Roode en Willem Thies; met ensembles zoals het Nederlands Vocaal Laboratorium/VocaalLAB, Wire Griot, het Rosa Ensemble, Radio Kootwijk Live, het POW-ensemble, ensemble Nu:n, het ASKO kamerkoor, Coolhaven en met componisten zoals Ron Ford, Boudewijn Tarenskeen, Nicoleta Chatzoupoulou, Johan van Kreij, Daniël Hamburger, Hanneke Vos, Rita Knuisting Neven, Richard Craig, Anne La Berge, David Dramm, Aliona Yurtsevich, Lukas Simonis, Maurice van Loon, Falk Hübner, Giuliano Bracci en Kate Moore.
Sinds de oprichting in 2004 is ze vast lid van de Keulse Frauenschola Ars Choralis Coeln die onder leiding van Maria Jonas middeleeuwse muziek van onder andere Hildegard von Bingen en Anna von Köln uitvoert.
Vanaf 2011 toert Cora samen met de gitarist, componist en klankkunstenaar Falk Zenker uit Weimar en de Berlijnse saxofonist en componist Gert Anklam onder de noemer Nu:n Vokal door Duitsland, Oostenrijk en Denemarken. Op concerten, festivals en concertseries speelde de formatie in een keur aan middeleeuwse kerken.
Lucia Mense, Cora Schmeiser en Dietmar Bonnen liepen elkaar in november 2012 tegen het lijf tijdens een klankworkshop van Ars Choralis Coeln in het Keulse Kolumba Museum. Al snel stelden ze vast, dat ze een reeks muzikale voorkeuren deelden. Datzelfde jaar nog richtten ze het LUNYALA trio op.
Ensemble COLUSCA, dat bestaat uit Cora Schmeiser, Lucia Mense en Susanne Ansorg, is gefascineerd door het "kopergroen uit de middeleeuwen": als je het eraf poetst, worden ongehoorde muzikale schatten blootgelegd. Het vrouwentrio pakt het patina aan met stem, fluit en vedel en brengt teksten aan het licht die zo modern zijn dat ze soms bijna dadaïstisch lijken. Op deze wijze weten de drie specialisten in de vroege Europese muziek hun programma's en vertolkingen fris en actueel te houden.
Cora is docent klassieke zang bij de Rotterdamse SKVR-Muziekschool en werkt als taalcoach Duits voor het Groot Omroepkoor en de Nederlandse Opera. Sinds 2016 is ze als docent Duits voor zangers verbonden aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en Codarts in Rotterdam (2021).
foto © Florian Cramer